Suomalaiskansallinen Kokoomus, historia osa 1

40,00  34,00

Suomalaisen puolueen ja Kansallisen Kokoomuspuolueen historia vuoteen 1929. Kansallisen Kokoomuksen mainetta on värittänyt pitkään sodan jälkeinen ulko- ja sittemmin hallituspoliittinen paitsioasema. Puolueen menneisyyttä on tulkittu ”hävinneiden” näkökulmasta. Kansallisen Kokoomuksen historian ensimmäinen osa pyrkii tekemään oikeutta puolueen vaiheikkaalle ja monenlaisten kriisien varjostamalle menneisyydelle.

Suomalaisen puolueen ja Kansallisen Kokoomuspuolueen historia vuoteen 1929

Kansallisen Kokoomuksen historian ensimmäinen osa pyrkii tekemään oikeutta puolueen vaiheikkaalle ja monenlaisten kriisien varjostamalle menneisyydelle. Joulukuussa 1918 perustettu kokoomuspuolue oli J. V. Snellmanin ja Y. S. Yrjö-Koskisen ajaman suomalaisuusliikkeen perillinen suoraan alenevassa polvessa. Puolueen ideologia ja organisaatio perustuivat ensimmäisen sortokauden mainingeissa 1905 järjestäytyneen suomalaisen puolueen luomalle perustalle.

Irtautuminen Venäjästä, Neuvosto-Venäjän synty ja Suomen sisällissota ravistelivat koko yhteiskuntaa rajusti. Suomalainen Puolue joutui etsimään uutta konseptia toiminnalleen. Monarkian lipun alla se astui askeleen oikealle. Vihdoin repivä valtiomuototaistelu osoitti puolueen tulleen tiensä päähään.

Kokoomuspuolue syntyi puolustamaan laillista yhteiskuntajärjestystä ja lujaa hallitusvaltaa. Puolueen valtiollinen suunta määräytyi sisällissodan kokemustaustasta: maan itsenäisyys ja sisäinen lujuus oli varmistettava harkitulla uudistuspolitiikalla ja maanpuolustushenkisyydellä. Konkreettisella tasolla puolueen politiikka suuntautui porvarilliseen yhteistyöhön ja yhteiskuntaa horjuttavaan kommunismin torjuntaan.

Kokoomuspuolue oli 1920-luvulla neljä kertaa hallituksessa. Parhaimmillaan sillä oli 38 kansanedustajaa. Ennen kaikkea kokoomus tahtoi olla ”kykypuolue”. Se halusi koota parhaat isänmaalliset voimat valtiolliseen ja kansalliseen rakennustyöhön.
Puolueen voimanlähteenä oli sen ympärille kerääntynyt suomenkielinen sivistyneistö. Puolueen puheenjohtajiksi ja pääministereiksi nousi pääsäntöisesti professoreita: Lauri Ingman, Rafael Erich, Antti Tuulenheimo, E. N. Setälä, Hugo Suolahti jne. Presidenttiainesta edustivat sittemmin P. E. Svinhufvud ja J. K. Paasikivi.

Kokoomuksen yhteydet liike-, talous- ja tiede-elämään sekä virkamieskuntaan ja armeijaan olivat läheiset. Ne toivat vaikutusvaltaa ohi poliittisen päätöksenteon. Näin puolueen rooli yhteiskuntakehityksen säätelijänä ja suuntaajana korostui. Kokoomuksen konservatiivinen arvomaailma ja sen mukainen politiikka tasapainottivat maalaisliiton ja vasemmiston luokkakantaisia tavoitteita.