Suomalaiskansallinen Kokoomus, historia osa IV

Kansallisen Kokoomuspuolueen historia 1966-1987. Professori Vesa Vareksen kirjoittama neljäs osa tulee lähemmäs nykypäivää kuin yhdenkään toisen suuren suomalaisen puolueen historiankirjoitus. Osa käsittelee valtakunnanpolitiikan lisäksi kuntapolitiikkaa, joka on pragmaattista ja tavalliselle kansalaiselle tutumpaa.

Kirja julkaistaan 5.12.2017, toimitukset alkavat vasta julkaisun jälkeen!

Vuosi 1966 nähtiin kahden aikakauden murroskohtana, jolloin liberaalimmat arvot nousivat ja kokoomus muuttui vanhakantaisesta kypäräpappipuolueesta moderniksi oikeistopuolueeksi. Uuden, nuoremman sukupolven esiinmarssista huolimatta vanhat
konservatiivit pysyivät yhä mukana, samoin puolueen henkinen perusta, uskonto ja maanpuolustus. Puolueen valtapoliittinen asema ei tästä kuitenkaan muuttunut: sitä ei kelpuutettu hallitukseen. Välit presidentti Kekkosen kanssa olivat hankalat, eikä puolue tämän silmissä ollut ulkopoliittisestikaan luotettava. Lisäksi oma ehdokas vuoden 1968 presidentinvaaleissa huononsi välejä entisestään. Kekkosen kauden päättyminenkään ei vielä helpottanut puolueen asemaa.

Kirja julkaistaan 5.12.2017, toimitukset alkavat vasta julkaisun jälkeen. Koe puolueen historian havina hyppysissäsi!