KNL:n historia: Kaksi askelta edellä

Kokoomuksen Nuorten Liiton rooli sekä sen oma käsitys tästä roolista ovat muuttuneet 70 vuoden aikana useasti. Käsitys edelläkävijäasemasta Kokoomuksessa on ilmaistu mm. käsitteellä ”puolueen omatunto”, ”piikki puolueen lihassa”, ”kaksi askelta edellä”, ”miinanraivaaja”.

Vain 4 varastossa

Kokoomuksen Nuorten Liiton historia 1928-1996

Historian eri vaiheissa KNL on saanut sopeuttaa tätä rooliaan mm. IKL:n ja Sinimustien taholta tulleeseen kilpailuun, vaaran vuosien lakkautusuhkaan, 1960-70-lukujen radikalismin paineeseen ja presidentti Kekkosen vahvaan asemaan sekä 1980-90 -lukujen eurointegraatioon. Samalla se on kasvattanut huomattavan joukon tunnettuja politiikan vaikuttajia: Jussi Saukkonen, Juha Rihtniemi, Harri Holkeri, Ilkka Suominen, Ilkka Kanerva, Ben Zyskowicz, Sirpa Pietikäinen, Olli-Pekka Heinonen.

Kenties legendaarisimmillaan KNL on toiminut vaaran vuosien taistelussa suomalaisen demokratian olemassaolon rajoista, 1970 -luvun uuden ulkopolitiikan airueena, Teiniliiton porvarillisena osapuolena sekä 1990-luvun EU -jäsenyyden aloitteentekijänä. Samalla KNL on ollut puolueessa sosiaalisen näkemyksen voimakkaimpana puolestapuhujana.

Miten järjestö siityi konservatiivisuudesta radikaaliin ideologiaan, markkinataloudesta valintatalouteen ja taas takaisin markkinatalouteen, miten Kekkosen tukijoista ja thatcherismin kiivasta arvostelijasta länsisuuntaukseen sekä EU- ja NATO -linjauksiin ja Viron itsenäisyysliikkeen tukemiseen? Mikä oli KNL:n rooli 1970 -luvun koululaispolitiikassa ja Teiniliitossa, ja mikä toi sille sen suuret mesnestykset kouluneuvostovaaleissa? Millaisia intohimoja ja kiistoja 1970-luvun tapahtumat herättivät KNL:n sisällä? Miten liittyvät KNL:n historiaan nimet Dahrendorf, Popper ja Janajev?

Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan mm. näihin kysymyksiin sekä kertomaan ajoista, jolloin eräät toiset kuin nykynuoret elivät poliittista nuoruuttaan.